Monday, July 19, 2010

:: Jiranku dan CDku ::

Selain daripada azam yang mendalam untuk exclusively breastfeeding my Ajmal, saya juga berazam untuk support earth saving and go green by signing in as fully user of Cloth Diapers (CD). Diperkenalkan oleh seorang adik junior, saya mula berjinak-jinak untuk mengenal dengan lebih dekat lagi apakah itu CD..seperti biasa, pembacaan melalui internet mendominasi sumber informasi yang saya peroleh.

Mula-mula tak faham macam mane CD ni berfungsi. Apa itu insert, velcro, snap button etc. Rupa-rupanya mudah saja. Dia macam lampin boleh cuci yang kita guna masa kecik-kecik dulu (setahu saya mak saya tak pernah guna disposable diapers untuk kami adik beradik). Cuma bentuknya dan dimodenkan selaras dengan nama komersilnya sekarang 'Kain Lampin Moden' atau CD.

Saya beli cd ni batch by batch. Batch pertama beli masa pregnant 7 bulan. Saya beli 4 keping dapat free 1 keping cd + 5 insert + 5 washable nappy liner. Second batch beli cd bamboo pulak, pun beli 5 keping jugak. Bila Ajmal dah lahir, macam tak cukup pulak 10 keping cd, so saya tambah lagi 5 keping..Baru-baru ni beli lagi 5 keping dari my bff nadia..So total up Ajmal dah ada 20 keping CD untuk kegunaan hariannya. Cukupla tu.. (^_^)

Tajuk post ini ialah 'Jiranku dan CDku'...Apa kaitan jiran ngan cd pulak ni! Oh...di sini saya mau cerita perihal jiran yang bermulut tempayan. Tempayan pun tak mau mulut macam dia, dia pulak sibuk nak mulut macam tempayan. kih.kih.kih...Saya namakan dia 'T' stands for tempayan hehe..'T' ni saya nampak saya pakaikan Ajmal cd. So dia pun mula bertanya itu ini, macam mana cara pakai, cara basuh, ada berapa keping termasuk bab harga...Saya ni pun cerita panjang lebar dengan niat nak berkongsi ilmu dan promote penggunaan cd. Manalah tau 'T' tu pun nak selamatkan bumi jugak...Tidak lama kemudian, ada pula jiran lain merangkap kawan sekerja saya menyampaikan kepada saya si 'T' bertanya kepadanya, "Awak tak pakai ke lampin RM** ringgit" Uiks, mengapa perlu merujuk pada harga di dalam soalannya yang mencabar minda itu? Hmm..rupa-rupanya jiran saya tu nak perli saya pakai lampin yang agak mahal harganya TAPI dia lupa ke, kan saya dah bagitau dia ianya JIMAT UNTUK JANGKA MASA PANJANG!!! Apelah, penat je saya cerita kat dia, ingatkan nak la ambil iktibar same-same selamatkan bumi. Ni tak dia pergi jaja pulak cerita cd saya tu. Saya tak berniat pun nak berlagak pasal harga cd tu tau...tak baik tau...


CD yang menjadi umpatan jiran-jiranku..huhuhu...


Takpela, saya tak kisahla apa kata diorang, janji Ajmal dan ummi Ajmal happy! Dan semoga bumi yang kita diami ni pun happy dengan sumbangan saya yang tak seberapa ni (^_^)

No comments: