Thursday, July 1, 2010

13 Mei : Peristiwa berdarah ~ Part I

Lamenye tak potpet dalam blog ni...ke mana saya menghilang? Tak hilang ke mana pun..cuma tengah berpantang selepas melahirkan..berpantang bukan takat pantang makan minum je tau, pantang tak boleh ber'blog' jugak. Nanti bentan! Hehe...xdela, kalau sibuk blogging, nanti terabai pulak anakanda kiut miut tu. Lagipun banyak benda saya kena belajar sejak menceburkan diri dalam dunia keibuan ni. Cane cara nak pegang baby, susukan baby, mandikan dia, pakaikan lampin dan baju, dodoikan dia, lagu dodoi ape yang best yang boleh buat dia tertido dengan mudahnya..nasib baik suara ummi dia semerdu ct nurhaliza, kalau sumbang mambang mau melalak dibuatnya hahaha..

Kalau diselak semula sejarah Malaysia, tanggal 13 Mei merupakan peristiwa berdarah..pergaduhan besar antara kaum yang sangat dasyat..Tragedi yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda..tapi bukan tragedi berdarah tu yang saya nak pot pet kat sini, saya nak cerita pasal peristiwa berdarah saya la hehe...

Memang! 13 mei memang peristiwa berdarah bagi saya. Saya dah kehilangan banyak darah! So peristiwa berdarah la kan (^_~)v Tapi peristiwa berdarah ni ending dia best sangat...sebab dengan tertumpahnya darah saya tu la saya dapat melihat wajah polos anak yang dikandung selama tepat 10 bulan!

Ya..syukur alhamdulillah..saya dah selamat melahirkan seorang putera kecil yang comel (semua ibu kata anak dia comel kan huhu...) pada tanggal 13 Mei 2010. Kelahiran anak saya tepat dengan 'estimated due date'nya..dan yang paling penting sama tarikh lahir dengan abi dia. Hmm saje je nak pakat ngan abi dia la tu hehe...Apa-apapun, saya rasa sayalah isteri paling bertuah dalam dunia sebab dapat beri hadiah paaaaaaaaaaaaaaaaling istimewa and of course yang lain daripada yang lain untuk suami tercinta di hari lahirnya...mesti tak lupa sampai mati lah! (^_~)

Saya ditempatkan di katil no. 10, wad no. 10, masuk labour room pukul 10.oo pagi, dikelilingi jururawat2 pelatih seramai 10 orang semasa melahirkan, eh tipu..tak tau pun bape orang sebenarnya hehe...tapi memang ramai giler jururawat yang duduk keliling saya masa nak melahirkan, excited sangat kot nak tengok orang lahirkan baby. Tapi kebetulan la agaknya, baby saya ni banyak sangat no. 10 yang bersangkut paut ngan dia..hari tu masa ambil no. giliran kat klinik pun dia dapat giliran no. 10...oi oi ape ni, cite pasal no. 10 pulak..orang nak cite pasal pengalaman beranak la. dah stop cite pasal no. 10. huhu...oh, lupe. No. IC anak saya 100513-01-0801.. takde kena mengena (T_T)

Anak saya anak saya..tak bestla..mari kita sebut nama, lagi best. Buat rugi je pilih name sedap-sedap,hehe..Introducing MUHAMMAD AJMAL WAFIY BIN MUHAMAD ZUKEFLEY!!!!



Atau lebih mesra dengan panggilan Ajmal! Comel kan..hehe..Gambar ni masa Ajmal baru berusia 4 jam..haha apa la usia 4 jam, 4 jam selepas dilahirkan...Makna nama Muhammad Ajmal Wafiy 'terpuji, lebih cantik,mencukupi'. Senang cakap, memang cukup hensem dan terpuji la anak saya ni. insyaALLAH... (^_^)

Ape ye nak cite..ha kita start dengan contraction. Saya mula rasa contraction atau bahasa mudahnya sakit nak beranak pada hari Selasa malam Rabu (11/5/10)..Masa tu tengah tido..tetiba terjaga pastu rasa perut mengeras dan sakit. 2 jam sekali bangun sebab sakit yang sama..Dalam hati terdetik, nak beranak dah ke? Contraction macam ni ke rasa dia? Tapi teringat doktor cakap contraction nak bersalin berlaku kerap dalam 10 minit sekali...Lepas tu ada jugak 'contraction palsu' atau isyarat palsu la, dia sakit tapi bukan sebab nak beranak..kiranya macam false alarm la.. Bangun pagi terus cerita kat bonda tercinta dan encik suami saya dah rasa sakit perut yang semacam nak beranak. Tapi pelik pulak lepas cerita kat mak sakit terus hilang..saje je nak main sembunyi-sembunyi hehe..

Rabu malam Khamis (12/5/10)...sakit perut datang lagi masa tengah tido..kali ni datang sejam sekali..bangun pagi cerita lagi kat mak dan encik suami. Mak suruh pergi klinik kesihatan Parit Yaani, suruh tanya nurse..pukul 7:30 pagi saya dah terpacak depan klinik sebab excited sangat nak tanya saya ni sakit nak bersalin ke? Pengalaman pertama memang macam tu huhu...Nurse tengok kad merah memang dah cukup bulan. Dia pun kata pergi jela hospital. Dengar je nurse cakap macam tu saya tak tau apa perasaan masa tu..speechless! Aku dah nak bersalin! Cane cara nak meneran keluarkan baby, doktor lelaki ke perempuan yang sambut baby nanti, encik suami boleh ke teman masa dalam labour room, macam mana rasanya duduk hospital sebab selama ni tak pernah kena tahan wad, ada hantu tak duduk bawah katil hospital ~ terpengaruh dengan gambar kat internet (T_T)..Arghh panik panik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

So, balik rumah terus capai 'beg hospital' (beg yang saya dah prepare untuk bawak pergi hospital) dan minta restu ayah bonda, mohon maaf zahir batin, halalkan susu ibu yang dah membesarkan saya (manalah tahu kan, ada kes ibu meninggal dunia ketika melahirkan). Mak dan encik suami yang hantar saya ke Hospital Batu Pahat. Walaupun baru first time masuk Hospital BP, saya tau saya harus ke Klinik Pakar 5 untuk ke wad bersalin...sebabnya saya dah tengok laman web hospital BP awal-awal, dah pelekat siap-siap dalam buku merah wad mane nak pegi bila nak bersalin nanti, siap nombor telefon hospital, alamat sume detail cukup lengkap...Memang tiptop la persiapan yang saya buat hehe...

Sampai kat Klinik Pakar 5, pergi kaunter pendaftaran. Saya bagitau nurse kat kaunter tu saya dah rasa sakit contraction, dia terus suruh saya pergi ke Dewan Bersalin. Kat Dewan Bersalin saya disuruh pergi ke satu bilik dan tukar kain. Saya pakai seluar masa tu, kain ada dalam beg tapi beg dalam kereta. Nurse pun bagi kain warna pink, dia cakap lainkali datang pakai kain siap-siap..mane saya tau hehe..Lepas tukar kain doktor suruh baring atas katil yang dialas dengan kertas..doktor nak buat ape ni???????

to be continued.....

haha buat suspen je (^_~)v sambung di bahagian II ye. Saya nak mandikan Ajmal dulu! (^_^)

No comments: