Friday, July 2, 2010

13 Mei : Peristiwa berdarah ~ Part II

Sambungan dari 13 Mei : Peristiwa berdarah ~ Part II

Doktor yang check condition saya tu muda sangat, berbangsa Cina, kecil molek orangnya.. Dia kata dia nak check bukaan..alamak, ni mesti nak 'menyeluk' ni..pasrah jela....Setelah buat apa yang patut, doktor tu bagitau bukaan baru 1 cm...contraction pun hanya setengah jam sekali. Dia suruh saya balik dulu berehat kat umah.

Elok-elok je naik kereta nak balik rumah, sakit makin kerap. 10 minit sekali...ahhh sudah..dalam dilema la pulak, nak balik ke nak masuk hospital balik. Lastly saya decide balik rumah dulu. Kat rumah mula tak senang duduk, makan pun tak lalu..mintak encik suami suap lagi, ngade2 pulak eh hehe...saya catat masa contraction, sebab nak tau betul ke 10 minit sekali. Sampaila lepas isyak pukul 9.00 malam saya betul2 dah tak dapat tahan sakit. Saya minta encik suami hantar ke hospital sekali lagi. Kali ni mak dan papa pun ikut sekali hantar...

Kali ni dah tak kena balik semula, saya terus kena tahan wad. Saya disuruh tukar baju warna hijau. Saya tengok kat wad O&G tu ada dua warna baju, hijau dan pink. Hijau untuk prenatal dan pink untuk postnatal. Mak papa dah balik rumah manakala encik suami pulak tunggu di hospital tapi kat luar wad je. Kesian encik suami, malam tu birthday dia..pertama kali sambut birthday kat hospital. Dalam kesakitan tu pun sempat jugak saya call encik suami yang sedang menunggu di luar, siap nyanyi lagu hepi besday lagi tapi dengan suara yang lemah huhu...memang dah jadi kelaziman tiap2 tahun kami akan wish birthday tepat jam 12.00 pagi, konon nak jadi yang 1st wish la..

Saya memang tak dapat tidur langsung sepanjang malam di hospital..setiap 10 minit terjaga kerana contraction. Sakitnya macam gelombang..bermula dengan kesakitan yang perlahan kat perut,makin lama makin kuat lepas tu dia akan perlahan semula dan terus hilang. 10 minit kemudian sakit yang serupa datang balik. Selepas Subuh, saya terus mandi dan tunggu lagi di katil wad. Doktor datang check bukaan pada 9.30 pagi, masa tu bukaan dah 4 cm..terus doktor kata, ok dah boleh masuk labour room. Saya rasa happy sangat masa tu sebab rasanya kesakitan ni akan berakhir xlama lagi..

Sebelum masuk labour room sempat jumpe encik suami di luar dewan bedah. Tak sempat cakap banyak, saya terus dibawa masuk. Alat CTG dipasang dan terbaring la saya kat labour room selama 5 jam..1 minit macam 1 tahun rasanya..Sakit makin kuat, dalam 10 minit contraction berlaku beberapa kali. Saya sentiasa baca "Lailaha illa anta, subhanaka inni kuntu minadzolimin...' Memang xlekang dari mulut saya sambil beristighfar minta keampunan dariNYA..Sambil tu nurse ajar cara meneran bila tiba masa nak melahirkan nanti. Patutnya encik suami boleh masuk temankan saya tapi xtau kenapa dia tak masuk2 jugak.

At last pada pukul 3.45 pm saya selamat melahirkan Ajmal, anak lelaki yang ditunggu-tunggu selama ni..azab kesakitan yang saya tanggung lebih kurang 2 hari tak terasa langsung, terbang entah ke mana! elok2 je Ajmal meluncur keluar encik suami masuk. Terus saya menangis sebaik terpandang muka encik suami...encik suami minta maaf sebab tak masuk lebih awal dan terus kucup dahi saya. Rupa-rupanya masa saya tengah sibuk meneran nak melahirkan, encik suami pun rasa sakit perut yang memulas-mulas. so dia pergi la toilet dulu...Kuat betul 'bonding' antara kami ni hehe...Doktor letak baby yang fresh baru lahir tu di dada saya dan encik suami terus azan dan iqamatkan baby..tak terucap dengan kata-kata masa pertama kali melihat Ajmal..rasa tak percaya pun ada..walau apapun, syukur alhamdulillah, pengalaman melahirkan ni memang takkan saya lupakan sampai bila-bila... Masa tu rasa macam tak mau beranak lagi dah. Masa tu jela...(^_^)

Saya kena duduk wad lagi satu malam sebab doktor nak pantau dulu condition saya dan Ajmal sebelum dibenarkan pulang. Malam pertama bersama Ajmal saya agak kekok, yela mana pernah uruskan bayi sekecil tu sorang diri..dulu nak pegang anak orang yang dah umur sebulan pun takut, bayi yang baru lahir kan lembik semacam. Tapi naluri keibuan mengatasi segala-galanya. Sampai jiran sebelah katil boleh kata macam tak percaya saya beranak anak sulung sebab pandai handle baby macam dah ada anak tiga orang huhuhu...yela2, padahal saya main belasah je haahaha...

Esoknya saya dan Ajmal dibenarkan pulang...leganya sebab memang tak best duduk hospital lama-lama. Kenangan kelahiran pertama memang sangat berharga bagi saya. Saya belajar banyak perkara daripada apa itu contraction sampaila acara jahit menjahit akibat episotomi..Zaman mengandung dan bersalin fasa pertama dah tamat, sekarang ni masa untuk membesarkan si comel Ajmal pulak. Ummi dan Abi akan berusaha sedaya upaya untuk membentuk Ajmal menjadi anak yang soleh, cerdik dan cergas! InsyaALLAH...

oh lupe pulak, silalah lihat gambar-gambar Ajmal semasa dalam hari..enjoy! (^_^)





No comments: