Thursday, August 20, 2009

:: Pengumuman Tarikh Puasa (Tonight!) ::


Saya ingat lagi setiap kali pengumuman puasa/raya kat TV, semua yang ada kat umah akan belonggok kat depan TV. Sape yang bising memang kena sergah ar ngan papa saya "Diam, orang nak dengar pengumuman kok" hehe siap ade 'kok' lagi. Almaklumla Jawa...Dan wajah Y.M. Engku Tan Sri Dato Sri Ibrahim Engku Ngah (Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia) pun mucul di TV, duduk dengan selesanya di kerusi yang besar dan empuk itu...Seingat saya (Sejak mula pandai mengingat) memang wajah beliaulah yang saban tahun mengisytiharkan pengumuman raya. Dah 26 tahun pun. Ada sekali rasenye tahun lepas atau dua tahun lepas beliau macam tak larat sangat nak buat pengumuman (dari suaranya yang serak dan lemah), mungkin disebabkan faktor umur. Risau gak masa tu. Tetiba ter'imagine' macam manela kalau orang lain yang duduk kat kerusi tu. Mesti lain giler! Yela, beliau ada style tersendiri walaupun ianya hanya skrip! hehe...



Malam ni, InsyaALLAH sekali lagi satu Malaysia akan dengar dan menonton pengumuman tarikh bermulanya puasa bagi Semenanjung Malaysia, Sabah & Sarawak. Saya nak tengok kat TV, TV 'illek', nak dengar radio, ariel patah. Cane ek eja ariel, betul ke? ala takpela. Asal paham. Takpe takpe...saya ade informer tetap saban tahun. Papa la, sape lagi. Mintak-mintak Papa saya tak lupa. Memangla dalam kalendar tulis mula hari Sabtu, tapi mane tau tiba-tiba anak bulan nak jugak keluar hari ni pastu kena puasa esok, kuasa ALLAH...apa-apa pun boleh terjadi. Nanti tak pasal-pasal semua orang tengok saya sebab bawak bekal pegi ofis. Ish...mintak dijauhkan!


Teropong man: Oh si Anak Bulan, adakah kau akan muncul hari ini?
Anak Bulan: Den sebosa-bosa kek ateh ni ekau nak guno teropong laie. Appadaaaa....

(~~")

No comments: