Monday, August 10, 2009

:: Info untuk Bakal Mama: TRIMESTER PERTAMA ::

Kesian sahabat saya, mesti sudah lama dia menunggu apa yang saya janjikan. Ye, saya tau, PENANTIAN ITU SATU PENYIKSAAN!!! Betul tak Su? Hehe...Sorry sangat-sangat. Agak penuh jadual kerja sejak kebelakangan ni. Dan akhirnya...TADAAA....hehe bunyi je lebih (^_~)v. Informasi yang pertama (dipetik dari Majalah Pa&Ma keluaran Mac 2009).

Anakku, buat apa di DALAM sana?????

Kita dapat mengetahui banyak perkara tentang kehidupan di dalam rahim sebelum dilahirkan. Terima kasih kepada teknologi ultrasound yang banyak membantu tugas para doktor untuk 'melihat' perkembangan hidup manusia sepanjang 40 minggu dalam rahim ibu.

Lapan minggu pertama, bayi anda akan dipanggil 'embrio'. Anggota badan yang halus akan mula membesar dan membentuk tangan dan kaki. Embrio kelihatan seperti anak berudu. Jantung dan paru-paru mula terbentuk.


Pada hari ke-25, jantung mula berdegup. Tiub neural yang akan menjadi otak dan tulang belakang mula terbentuk. Berakhirnya bulan pertama, saiz embrio sepanjang 1 1/4 sm (1/2 inci) dengan beratnya hanya beberapa gram.

OTAK SAYA MULA TERBENTUK

Ketika bulan ke-2, embrio sudah berada di dalam kantung yang terbentuk oleh membran yang nipis. Embrio kini berbentuk huruf C, kerana belakangnya membesar lebih pantas daripada depan. Bayi anda hanya kira-kira 0.6 sm panjangnya. Kebanyakannya adalah bahagian kepala yang membentuk bahagian otak awal. Pada separuh akhir bulan ke-2, bentuk tangan dan kakinya yang halus mula membesar termasuk bentuk matanya.

Genap minggu ke-8, embrio mula kelihatan seperti manusia. Semua organ utama badan dan sistemnya mula terbentuk tetapi tidak sepenuhnya. Dari kepala hingga ke punggung panjang embrio hanya 3.2 sm (1 1/4 inci) dan berat 8.25 gram. Telinga, buku lali dan pergelangan tanagn mula terbentuk. Kelopak mata juga terbentuk tetapi masih tertutup rapat. Jejari kaki dan tangan juga sudah mula kelihatan.

RASAKAN DEGUPANNYA!

Selepas lapan minggu bergelar embrio, bayi yang memasuki usia 3 bulan dalam rahin dikenali sebagai fetus. Jari jemari tangan dan kaki sudah mempunyai kuku yang lembut. Mulut sudah mempunyai 20 tunas yang akan membentuk gigi bayi. Anda boleh mendengar degupan jantung bayi untuk pertama kali (ketika 10 ke 12 minggu) jika membuat pemeriksaan menggunakan alat yang dipanggil 'doppler ultrasound'.

Bayi anda mula mengeluarkan air kencing ke dalam sarung ketuban untuk dikeluarkan oleh ibu. Tulang dan otot mula membesar untuk menyokong organ yang kecil. Ketika ini tulangnya amat lembut.

Organ reproduktif bayi mula terbentuk ketika minggu ke-11 atau 13. Tali pusat berada pada kedudukannya dan plasenta terbentuk sepenuhnya dan mula menjalankan tugas menyalurkan makanan kepada bayi. Bahagian belakang bayi mula menegak, kaki dan tangannya juga mula berkemampuan untuk menyokong siku dan lutut yang kecil. Berakhirnya bulan ini, fetus mula dapat dikenali sebagai manusia.

Pada akhir 3 bulan pertama ini, fetus memiliki kepanjangan 10 sm (4 inci) dan berat 25 gram. Kini anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada TRIMESTER PERTAMA!


2 comments:

Hazaruddin said...

info yang best...thank you ye wid...sorry terjatuhkan burung dan telurnya aritu...he he...

Wid Shualdi said...

you are welcome! visit la slalu blog aku ni, nnt aku masukkan info untuk bakal papa plak ye..ala apesal plak nak mintak maaf, xde hal la. sudah nasib burung itu begitu huhuhu...