Friday, April 1, 2011

Kesian Bumi Kita....

Kalau anda tanya saya, adakah saya ni seorang pencinta alam, saya kurang pasti pula. Tapi seingat saya, sejak kecik saya memang 'takut' nak buang sampah merata-rata kalau berada di luar rumah. Bayangkan, kalau tak jumpa tong sampah, saya rela simpan sampah tu dalam beg sampai kadang-kadang lupa nak buang huhu....sampah tu bukanlah sampah yang busuk...sampah macam plastik jajan, kotak minuman yang dah kosong, plastik gula-gula...

Lagi satu saya sangat tak suka tengok orang yang berjalan sambil minum air balik dari pasar malam, bila nak masuk dalam kereta je dengan selamba badak sumbu dia baling bekas minuman kosong tu kat dalam longkang! Pernah jugak dulu boyfriend saya (sekarang suami) buat benda yang sama. Saya paksa dia KUTIP BALIK! Dia kata takde tong sampah, takpelah buang kat situ nanti kan ada orang bersihkan. Ehhh...takde takde. Kutip balik. Simpan dalam kereta nanti jumpa tong sampah kita buang. Begitulah kata saya pada dia...

Saya pun kadang-kadang terlajak buang juga tapi saya hanya buang benda-benda yang mudah lupus atau terurai atau reput seperti kertas tisu, kulit-kulit buah. Sampai kadang-kadang sebelum meneruskan niat buang sampah merata-rata, otak saya kena fikir dulu, ni bahan mudah terurai ke tidak. Kalau ya saya teruskan niat tu. Hehe...sila jangan ikut perangai bughuk ini. Kalau betul nak jaga alam sekitar, jangan buang sampah merata-rata ye, walaupun ianya bahan mudah lupus. 

Tapi bila bercakap soal PLASTIK, saya memang takkan sekali-kali buang merata-rata. Tambahan pula sekarang ni banyak pasaraya mengadakan kempen 'HARI TANPA PLASTIK', Sangat bagus la kempen tu. Saya suke! (^__^) Sekarang ni pun kalau pergi kedai saya cakap kat casher tu, saya tak nak plastik. Pergi pasar malam pun saya bawak bakul, mana yang tak perlu plastik sumbat saje dalam bakul tu hehe...Rasanya lepas ni, elok kalau saya bawak tupperware untuk isi ikan atau ayam atau daging mentah yang dibeli kat pasar malam. InsyaAllah akan dilaksanakan... huhu.

Ni pula kempen yang sedang hangat dipromosikan di tempat saya bekerja. Bravo!!!!! (^__^)
Tentang clothdiapering pula, niat utama saya hanyalah untuk jimat duit. Saya tak sangka pula saya dah menolong ke arah penyelamatan alam sekitar (^___^) Bayangkan satu lampin pakai buang yang kita pakai masa kecik-kecik dulu mengambil masa 200 hingga 500 tahun untuk dilupuskan! Mayat kita dalam kubur pun dah tak tinggal apa tapi lampin pakai buang kita duk macam tu juga (^__~)v

Atas kesedaran itulah, saya nak promote kat kawan-kawan yang ada baby khasnya...Marilah kita ramai-ramai guna clothdiapers. Memang mudah untuk tidak ambil kisah tapi fikirkanlah kesannya kepada anak-anak yang kita sayangi. Saya akui nak pakai clothdiapers agak rumit tapi kalau kena caranya, anda akan dapati ianya sangat menyenangkan (^___^) Orang tua-tua kata bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Biar kita yang susah jangan anak cucu cicit kita menanggung akibatnya. Betul tak kawan-kawan? Hehe...

Sekarang ni ada banyak usahawan-usahawan muda yang menjual clothdiapers secara online. Semuanya di hujung jari. Tinggal nak dengan tak nak je. Kalau anda teringin nak merasa penjimatan berkali kali ganda dan secara tak langsung menjadi perwira bumi, bolehlah cuba intai blogshop-blogshop yang menjual clothdiapers dan salah satunya adalah ini (^___^)



Saya serius untuk menyelamatkan bumi, anda bagaimana pula?
(^___^)

 



No comments: