Tuesday, October 26, 2010

:: Mengapa Ajmal tidak perlu stroller? ::

Bila sekali sekala jalan-jalan makan angin atau membeli-belah tingkap, kami iaitu saya selaku ummi ajmal, abi ajmal dan baby ajmal selalu terserempak dengan keluarga-keluarga yang macam kami juga. Cuma cara kami berbeza. Kebanyakannya 'bawak' anak dalam stroller. Kami tidak. Kami bawak anak dalam pelukan (^_^)

Saya selalu tanye kepada abi Ajmal setiap kali terpandang baby orang lain dalam stroller. "Ajmal perlu ke stroller?" lepas tu saya akan jawab sendiri sebelum si abi Ajmal sempat jawab. "Eh, tak payahla kan. Ingat best ke stroller tu. Dahla besar gedabak. Nak bawak pun payah, dia je dah penuh bonet kereta. Yang paling penting, kalau letak Ajmal dalam stroller Ajmal tak rasa disayangi. Kan Ajmal suka peluk-peluk dengan ummi dan abi...." Sendiri tanye sendiri jawab. Dah biasa macam tu =_=

Anda tahu apa bezanya membawa anak dalam pelukan ketika jalan-jalan berbanding dalam stroller? Banyaaaaaaaakkkkk bezanya. Pertama: Si emak/ si ayah akan letih. Hehe...ye memang letih tapi letih kami berbaloi-baloi. Kebetulan semalam membaca satu tulisan dari sini, memang betul sangat pendapat beliau itu. Saya sangat bersetuju. Dari sudut pandangan saya pulak, saya lebih menitikberatkan faktor keselamatan. Bila berada di tempat awam, saya rasa kalau Ajmal tak ade dalam pelukan saya maknenye tu kurang selamat. Cuba bayangkan..cube ye...jangan tak cube. Tengah kita duk asyik belek-belek barang, anak kita tido/duduk bermain dalam stroller. Kita tak perasan ade orang yang sangat jahat menculik baby tanpa disedari. Walaupun jarak anda dengan stroller hanya tak sampai satu meter tapi ia tak mustahil kan kalau orang jahat tu profesional. Dan anda pula tengah sibuk belek-belek baju nak pilih warna lagi, saiz lagi...stroller pulak ade bumbung, anda tak perasan anda anda dah takde dalam tu sebenarnya. Nauzubillahimin dzalik. Jadi awas ye. Berlainan pula kalau baby anda sentiasa dikendong/dipeluk/didukung bersama anda. Sapa yang berani ambik ye tak?

Oleh kerana Ajmal ni makin lama makin berat, saya kena juga cari alternatif macam mana nak membuatkan diri selesa bila beriadah/jalan-jalan bersama si kecik tu. Masa preggy, kakak saya yang baik hati dah menghadiahkan baby carrier exclusively from Bandung. Kitorang panggil 'beg Ajmal'. Kalau nak keluar gi mana-mana,mesti tanye. Beg Ajmal dah bawak? hehe...tapi sekarang 'beg Ajmal' tu dah agak tak releven untuk dipakai sebab talinya tak berapa meyakinkan untuk membawa beban Ajmal yang seberat ~7kilo. Jadi mari bertukar kepada yang lebih baik!!! Yeay..time to shop! Haha..of course this is the best part. Survey-survey di online shop maka inilah calon-calonnya:

1. Reversable Ring Sling

Pada saya ring sling ni macam style bibik-bibik indon mengendong baby yang dimodenkan. Bezanya, bibik-bibik tu selit kain kat bahu je, tapi sekarang dah ada 'ring'. Masa anak buah saya kecik-kecik dulu, dia pun dah dikendong dalam 'bibik sling'. Sekarang anak buah saya dah nak masuk Darjah 1. See...dah lama kan? hehe...Ade macam-macam corak dan warna. Memang menarik. Harga pun affordable. Suka tengok ring sling yang dijual di sini. Siap ada video demo macam mana nak pakai lagi. Kelemahannya ialah, baby disupport di sebelah bahu sahaja. Cepat lenguh kot, jadi tak boleh shopping lama-lama (bukan ke takleh shopping lama-lama tu satu kebaikan? hehehe...). Di website yang sama juga ada jual Mei Tai tapi tak minat la sebab macam susah nak pakai dan lebih kurang macam baby carrier yang kakak saya hadiahkan tu. So, Mei Tai tak masuk senarai calon.

2. Moby Wrap

Moby wrap antara design 'baby carrier' yang terbaru. Memang nampak selesa dipakai sebab kainnya meliputi kedua-dua belah tangan dari bahu hingga hampir ke siku. So, memungkinkan saya untuk shopping/jalan-jalan lebih lama hehe...Kainnya strechable. Cara pakai pun mudah main ikat-ikat je. Boleh guna untuk nursing juga. Memang bagus! (^_^)

So, siapakah calon yang akan dapat undian lebih? Ops, sebelum tu kena bentangkan kertas cadangan kat 'dewan parlimen abi Ajmal' dulu...Ketua keluarga harus diutamakan. Kalau abi Ajmal kata 'ya', maka bolehlah proceed. Kalau jawapannya 'tidak', ummi akan usahakan bagi proceed jugak. Haha...macam mana tu? (^_~)v Demi kebaikan Ajmal jugak kan...takkan la abi Ajmal nak menolak ye tak? huhuhu....

Jadi keputusannya akan diumumkan kemudian. See ya!!!





6 comments:

Anonymous said...

good info wid..i loike!!hehe..
-linda-

Wid Shualdi said...

tq linda =) btw, sharing is caring..makin byk kita kongsi ilmu, makin byk ilmu kita dapat,insyaAllah...

ibu amin mursyidi said...

bagusla wid... kak anis x mampu la nak jadi sebagus wid... sebelum amin lahir lagi kak anis dah beli stroller..haha... bertuah sungguh ajmal.. semoga ajmal akan menjaga ummi n abi sebaik ummi n abi menjaga ajmal...

mamifarish said...

i pun ade niat guna babywearing ni..tgh cari info yg cukup sbb cam u gak nak bentangkan proposal pd finacial advisor hehe..aritu dh bgtau tp respon krg memberangsangkan..sabar..sabar :)

Wid Shualdi said...

kak anis: xpe kak anis, amin pun untung jgk sbb ade katil bergerak hehe...cuma kita sbg mak ayah must be extra careful when we put our baby into the stroller. ade masenye stroller pun berguna jgk kan... =)

mamifarish: i dh bentang kat 'parlimen abi ajmal', rejected! walaupun telah dihujah dgn sebaik2nya tp alasan ku tak diterima huhu..so, my alternatif is cari material kain yg hampir serupa dengannya then DIY. nak tiru design moby wrap. kalau dh jadi nnt i tunjuk kt u, nnt u bolehla order dari i kihkihkih ;p

mamifarish said...

okeh..kalu u berjaya i order ngan u :)