Friday, October 22, 2010



Tinggal 19 hari sahaja lagi untuk mula menyuap makanan pejal (solid food) ke mulut anak kesayangan saya Muhammad Ajmal Wafiy (^_^) Ish, rasa tak sabar pulak. Agak-agak apa makanan pertama yang ummi nak masak untuk Ajmal ye? ~berangan kejap~~

Buku ni dicadangkan oleh seorang kawan sekolah saya, Pn Yafidah. Sekali sekala chatting dengan beliau menerusi fesbuk memang best. Beliau suka berkongsi ilmu dengan saya tambahan pulak beliau juga merupakan ibu mithali yang fully bf anaknya. Jadi banyakla tips-tips dan cadangan-cadangan yang dikongsikan bersama dan antaranya ini.




Buku panduan ni menurut beliau sangat berguna especially untuk ibu-ibu di Malaysia kerana resepinya memenuhi citarasa kita. Kadang-kadang ada ibu bapa yang menghadapi kesulitan untuk memulakan pemberian makanan pejal kepada anak-anak seperti anak tak mahu makan makanan yang disediakan. Contohnya masalah x-schoolmate saya. Katanya anaknya dah masuk 6 bulan tapi tak mahu makan bubur nasi atau nestum baby yang disediakan. Bila bagi air masak anaknya akan minum banyak seolah-olah nak cepat-cepat hilangkan rasa makanan tu. Dahla si ibu pening nak bagi makan apa lagi sebab semua makanan yang diberi setakat ni di'reject'oleh si anak. Mungkin selera anak dia tinggi kot, tak mainla bubur ngan nestum ni hehehe...Pulak tu, menyusu makin kuat, yelah budak dah besar, 6 bulan dah memang patut diberi makan dan cepat lapar. Production susu emaknya pula tak berapa memberangsangkan dan sudah mula terfikir nak beri susu formula. Saya doakan kawan saya tu dapat mencari jalan penyelesaian dan dapat meneruskan penyusuan susu ibu untuk anaknya. Kalau boleh,janganla beli susu formula tu...sedih tau. dah 6 bulan susah payah fully bf tapi tetiba kena minum gak susu formula...


Jadi sebagai langkah persediaan awal, saya beli buku ni secara online di sini. Cari di kedai buku kat Kulim ni tak jumpa. Search kat internet katanya ada dijual di MPH bookstore tapi MPH yang berhampiran dengan Kulim ni pun tak tau kat mana hehe...So, nak senang kita beli jela online. Walaupun kena caj RM10 untuk penghantaran tapi ia lebih berbaloi-baloi daripada bayar tol dan duit minyak serta penat lelah nak meredah shopping complex nak mencari MPH bookstore. Tu belum kira kalau 'ter'beli barang lain yang takde dalam list. kan membazir hehehe....


Oh, tak sabarnya nak tunggu buku tu sampai. Nanti lepas saya baca buku tu saya akan share ringkasan buku tu kat sini ye. InsyaAllah...




~Teringat dulu beli majalah Pa&Ma masa pregnant ada gak resepi untuk makanan baby. Kat mana ek majalah tu. Balik ni kena bongkar balik stor huhu...~



No comments: